تجربه ریاضی

در این وبلاگ در مورد ریاضیات می نویسم و تجربیاتی که در راه آموختن ریاضی آموخته ام

پذیرش تحصیلی خارج از کشور - خوان چهارم: ارسال مدارک و گرفتن پذیرش

16- خوان بعدی در گرفتن پذیرش تحصیلی آماده کردن مدارکتون و ارسالش قبل از deadline دانشگاه هاست. معقول اینه که همزمان که مشغول پیدا کردن دانشگاه و استاد و آماده شدن برای آزمون زبان هستین مدارک رو هم جمع و جور کنید (یعنی از اوایل تابستان شروع کنین تا اینکه اواخر پاییز مدارک رو کامل کرده باشین). اگر برای پذیرش دکترا اقدام میکنین بطور نرمال مدارکی که باید در این مرحله بفرستین عبارتند از گواهی فارغ التحصیلی لیسانس، ریزنمرات لیسانس و فوق لیسانس و در نهایت توصیه نامه یا recommendation هاییه که از اساتیدتون میگیرین. گرفتن گواهی فارغ التحصیلی و ریز نمرات برای پسرها در خیلی از دانشگاه ها کاری بسیار سخته و آموزش دانشگاه بخاطر اینکه دانشجو سربازی نرفته ممکنه اذیتش کنن ولی به هر حالت هر کاری که میتونین انجام بدین تا مدارک مورد نظر رو بگیرین مثلا بجای مراجعه به آموزش مرکزی به آموزش دانشکده مراجعه کنید یا با رییس دانشکده یا استاد راهنما مشکلتون رو مطرح کنین و ازش کمک بخواین. در مورد توصیه نامه ها باید بگم که دو نوع توصیه نامه وجود داره. اولی فرمهای آماده ی توصیه نامست (recommendation form) که روی وب سایت دانشگاه های اون طرف وجود داره و استادتون باید اونها رو پر کنه. دومی هم نامه ی توصیه نامست (recommendation letter) که استاد شما خودش اون رو مینویسه و در مورد توانایی های شما در اون صحبت میکنه. برای گرفتن توصیه نامه ها هم در درجه ی اول باید به استاد راهنما و استاد مشاورتون مراجعه کنید چون اونها شما رو بیش از هر شخص دیگه ای میشناسن. اگر استاد شناخته شده ی دیگه ای دارین مثلا یه استاد تمام (حتی استاد دوره ی لیسانستون) به اون هم مراجعه کنین و ازش توصیه نامه بگیرین. سه تا توصیه نامه کافیه فقط باید اونها رو در پاکت انگلیسی دانشگاه قرار بدین و استادتون هم روش رو به انگلیسی امضا کنه، بعد درب پاکت رو ببندین و چسب بزنین.

17- مدارکی که در بالا ذکر شد حداقل مدارکیه که باید ارسال کنین. علاوه بر اون هر چیز دیگه ای که کمک میکنه تا شانس شما در گرفتن پذیرش و بورس بیشتر بشه رو باید اضافه کنین مثل نامه ای که رتبه ی کنکور لیسانس و فوق لیسانستون رو مشخص میکنه (میتونین این نامه رو با مراجعه به سازمان سنجش بگیرین)، نامه ی شاگرد اولی، گواهی ای که تجارب کاری و تدریس شما رو نشون میده، پرینت مقالاتی که آماده کردین (حالا چه مقاله چاپ شده چه نشده) و خلاصه هر مدرک مفید دیگه ای رو اضافه کنین. مدارکی که به زبان انگلیسی نیستن رو باید ترجمه ی رسمی کنین. بجز نامه ی سازمان سنجش که دارالترجمه اون رو رسما ترجمه میکنه برای سایر مدارک فارسی باید به وزارت علوم مراجعه کنین و مهر برجسته ی وزارت علوم رو روشون بزنین تا دارالترجمه واستون مدرک رو بطور رسمی ترجمه کنه در غیراینصورت ترجمه نیمه رسمی انجام میشه و شاید بعدا مشکل ساز بشه و دانشگاه ازتون ترجمه ی رسمی بخواد. برای ترجمه ی رسمی هر نسخه از مدارکتون چیزی حدود 10 هزار تومان رو در نظر بگیرین. علاوه بر تمام مدارک بالا نامه ی با عنوان
SOP یا statement of purpose هم باید آماده کنین که توش در حد یک صفحه از دلایلتون برای ادامه ی تحصیل، علاقتون به رشته ی تحصیلی، شغل ایده آل آینده و دلایل ایده آل بودن اون شغل برای شما و دلایل انتخاب دانشگاه مدنظرتون برای مقطع بالاتر مینویسین و اون رو به علاوه ی CV که قبلا آماده کردین به مدارکتون ضمیمه میکنین.

18- قبل از ارسال مدارک باید روی سایت دانشگاه بصورت آنلاین درخواست پذیرشتون رو ثبت کنید و هزینه ثبت یا همون
application fee رو بصورت online پرداخت کنید (برای توضیحات پرداخت آنلاین به خوان سوم مراجعه کنید). ثبت آنلاین کار سختی نیست و فقط درست کردن یک اکانت و پر کردن یک سری فرمه و شاید سخت ترین مرحلش همون پرداخت آنلاینه که باید برای هر دانشگاه چیزی حدود 100 هزار تومان در نظر بگیرین بنابراین تا مطمئن نشدین که شانس پذیرشتون در دانشگاهی بالاست اون دانشگاه رو در نظر نگیرین و هزینه ی ثبت نام آنلاینش رو پرداخت نکنین. بعد از ثبت نام آنلاین باید حداکثر دو هفته قبل از deadline دانشگاه، مدارک رو با پست سریع بفرستین که مدارک رو ظرف یک هفته به دورترین نقاط دنیا ارسال میکنن. من خودم Aramex رو توصیه میکنم چون کارهاش سریع و خدماتش کامل تر از سیستمهایی مثل DHL یا TNT هست. برای هر سری ارسال مدارک هم چیزی حدود 40 هزار تومن رو باید در نظر بگیرین که با هزینه ی ترجمه و application feeحدودا 200 هزارتومن به ازای هر دانشگاه میشه.

19- مدارک رو که ارسال کردین باید با دانشگاه و استاد در ارتباط باشین تا از وضعیت پذیرشتون آگاه بشین.حدودا یکی دو ماه بعد از
deadline ها نفرات پذیرش شده مشخص میشن. اگر شما هم یکی از اون افراد خوشبخت بودین باید هر چه سریعتر با دانشگاه هماهنگ کنین تا نامه ی پذیرش و نامه ی بورس رو براتون ارسال کنه (ایده آل اینه که قبل از عید نامه ها به دستتون برسه تا بعد از عید برین سراغ خوان های بعدی). اگه بتونین دانشگاه یا استادتون رو قانع کنین که این دو نامه رو با پست سریع براتون بفرستن خیلی عالیه وگرنه دو حالت وجود داره، یا وقت کافی دارین که صبر کنین یا نه. اگه وقت دارین با پست معمولی چیزی حدود یک ماه طول میکشه تا نامه ها بدستتون برسه اما اگه وقت ندارین میتونین از سیستم پس کرایه ی Aramex استفاده کنین. این سیستم اینطوریه که با هماهنگی از ایران، آرامکس نمایندش رو به دانشگاه موردنظرتون میفرسته و اون میره نامه رو از دانشگاه تحویل میگیره و میفرسته ایران. نامه حدود یک هفته بعد به دستتون میرسه و هزینه این کار هم حدود 60 هزار تومنه که در مواقع بحرانی از نظر زمان ارزشش رو داره.

20- ممکنه شما برای 5 دانشگاه اقدام میکنین و دو یا سه تای اونها به شما پذیرش میدن که شما باید یکی رو که از نظر دانشگاه، استاد و مقدار بورس بهتره انتخاب کنین. از نظر اخلاقی درست اینه که همون اول یک دانشگاه و استاد رو در نظر بگیرین و برای بقیه اساتید ایمیل بزنین و تشکر کنین که شما رو در نظر گرفتن ولی بگین که متاسفانه قادر به همکاری باهاشون نیستین، لازم هم نیست بگین از یه جای دیگه پذیرش بهتری گرفتین چون خودشون متوجه میشن!!! ولی اگه به هر سه تا بگین باشه من میام و بعد لحظه ی آخر بگین نه و به اصطلاح سر کارشون بذارین اصلا درست نیست و فقط وجهه ی دانشجوهای ایرانی رو خراب میکنین ضمن اینکه احتمالا اونها افراد ذخیره هم در نظر گرفتن و اگه اول بهشون نه بگین میتونن اونا رو جایگزین کنن. به هر حال با این فرض که قبل از عید موفق به دریافت پذیرش شدین باید خودتون رو برای خوانهای بعدی آماده کنین که مربوط به افرادیه که مشکل سربازی دارن. اگر خانم هستین یا سربازی رفتین میتونین مستقیم برین به خوان هفتم وگرنه که باید خوان پنجم و ششم رو هم بگذرونین!!!

ادامه دارد...

  
نویسنده : saeedtz ; ساعت ۱٢:٥٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱۸ تیر ۱۳۸٩
تگ ها : تجربیات